Sinds vorige week zijn we klaar met de gesprekken over onze dochter. We hebben heel veel gehad over psycho educatie. Ondanks dat ik zelf de diagnose heb en veel behandelingen hiervoor heb ik dit nooit echt gehad. En voor mijn man was het helemaal een raadsel wat is autisme precies. Ik vond het echt fijn dat we dit hebben gehad. We hebben het ook gehad over opvoeden van kinderen met autisme en hoe we onze dochter het beste kunnen begeleiden. Dit vind ik een goed iets. Want ze is nog zo jong dus wij moeten haar begeleiden om beter in deze wereld te functioneren. En dat ze niet instort.
De tips die we gekregen hebben voor opvoeden van onze dochter. * Structuur in een dag hebben. Dit is heel logisch voor ons en hebben wij ook in huis. Hier heb ik al eerder een blog overgeschreven. Over welk structuur ik in een dag heb. En voor de kinderen hebben wij dit ook. Ze weten precies wat wanneer wij van hun verwachten of wat zij van ons kunnen verwachten
* Overzicht geven. Dit doen wij door een weekplanner in huis te hebben. Hier staat per dag per persoon op wat er op de planning staan. Al zijn het dezelfde dingen. Het blijft erop staan. Dus voor alle kinderen de schooldagen op alle dagen. De kleuren van de dagen zijn de kleuren die ze op school hanteren. Zodat de jongste weet welke dag het is. We gebruiken een magneet om de goede dag aan te geven. Verder maken we ook gebruik van een maandplanning voor als ze willen weten als er iets anders is binnenkort.
Als er bijzonder dag bijna is geven we de kinderen een aftelkalender zodat ze zelf kunnen zien wanneer het is* Eerst de naam zeggen en dan pas wat je wilt zeggen. Wij doen dit automatisch. Vind het ook logisch. Want als je aandacht van je kind wilt maar zegt eerst wat je wil van ze en daarna hun naam hoe moeten ze dan weten dat je het tegen hun hebt. Vb: wil je je jas opruimen,…... of ….., wil je je ja opruimen. Bij de 2de weet het kind dat je het tegen hem of haar hebt
* Ondertiteling geven. Dit vind ik wel een lastige. In onbekende situaties uitleggen wat er gebeurd waardoor het kind zelf niet alles hoeft te bedenken. Al je uitleg geeft scheelt weer energie van het kind. Ik vind dit een lastige omdat ik zelf soms nog moet beseffen waar het overgaat.
* Ondertiteling emoties. Het kind vertellen wat je gevoelens zijn, gevoelens van iemand anders of van zichzelf. Dit is ook een lastige want zelf heb ik ook altijd niet door wat de emoties zijn.
* Onbekende situaties zo duidelijk mogelijk van te voren uitleggen. Dit is iets wat ik zelf doe. Komt denk ik ook dat ik het fijn vind om duidelijk te hebben dus geef dit ook graag aan mijn kinderen
* Kort en bondig dingen vertellen. Zo min mogelijk informatie geven. Alleen de informatie geven wat het kind nodig heeft. Zodat ze niet hoeven na te denken wat is belangrijk en wat niet. Dit is iets wat ik niet altijd doe. Vooral als ik boos ben kan ik doorratelen
* Geef het kind tijd om alles te verwerken. Is wel een logisch maar de ene keer kan ik hier beter rekening houden dan de andere keer.
* Zeg wat wel mag. Als je zegt wat het kind wel mag in plaats van wat niet mag. Heeft het kind duidelijkheid en hoef het niet na te denken wat tie moet doen. Vb ga maar op de stoep lopen in plaats van niet op de straat lopen
Er waren nog wel meer tips maar deze tips zijn mij het meeste bijgebleven. Dus voor mij zijn dit de belangrijkste en logische punten. Voor alle kinderen zijn deze punten wel toe te passen. Maar bij kinderen met autisme scheelt het veel meer energie als je meer duidelijkheid geeft. En dat ze zelf minderen hoeven na te denken. Hierdoor hebben ze energie om voor andere dingen om te doen. Als ouder met autisme kan het wel pittig zijn. Want om mijn dochter te helpen kost mij juist weer meer energie. Sommige dingen gaan automatisch en kost het dus geen energie. Maar andere dingen moet ik heel erg veel over nadenken waardoor het mij heel wat energie kost.
Reacties
Een reactie posten